lørdag 5. mars 2011

Streken

Tidsmaskinen har tatt oss tilbake til 1988. Det er fastelavenshelg, og spisebordet vårt er pyntet med fastelavensris som jeg har laget i barnehagen. Jeg har festet alle de fargerike fjærene helt selv, og har bestemt at lilla, rosa og grønn passer fint sammen med oransje. Lillesøster Kine sitter i vippestolen på gulvet ved siden av meg og tygger på en bitering, mens jeg har munnen full av grønne smurfepastiller. Det er lørdag, og Barne-TV avslutter kveldens sending med en episode Streken.


Streken er en artig liten animasjons-serie fra Italia som handler om en strekmann som vandrer på en uendelig linje som han selv er en del av. Serien har lang fartstid på NRK allerede, men det aner jeg ingenting om. Jeg synes Streken er morsom, særlig fordi han snakker et tøysespråk og alltid er så uheldig. Når Streken ikke ser seg for, dukker det gjerne opp et hull foran ham som han ramler ned i.


Han blir rasende, og kjefter og smeller mens han kaver seg opp på linja igjen.


Så kjefter han på tegneren, som kommer ham til unsetning og tetter igjen hullet.


På italiensk heter serien La Linea, og den er tegnet av en som heter Osvaldo Cavandoli. Jeg er så liten på denne tiden at jeg ikke helt klarer å se at Streken er en del av linjen han går på, for meg er serien morsom bare på grunn av de gøyale tingene som skjer med den stakkars mannen.


Han kommer for eksempel plutselig til en liten sjø, og ber Tegneren om å tegne en båt til ham. 


Han blir kjempeglad og hopper fornøyd oppi gummibåten:



Så finner han frem en åre, og begynner å ro. 


Men så skjer det; Streken mister balansen!  



Han havner i vannet med et digert plask!


Og kommer opp til overflaten med munnen full av vann: 


Jeg synes det er rasende festlig, særlig siden Streken alltid klarer seg likevel. 


Han svømmer avgårde og er straks like fornøyd. Nå er Barne-TV over for denne gang, og mens Mie 3,5 år står på badet og pusser tenner, hopper vi inn i Tidsmaskinen og tar fatt på hjemturen, klare som egg til å lete opp nye episoder med Streken på verdensveven.

FINE


               

2 kommentarer:

  1. Jeg eeeeelsker Streken! Takk for at du lot meg gå 20 år tilbake i tid ♥
    Nå skal jeg dykke videre i både Berta og annet snop fra gamledager :D

    SvarSlett

✎ Takk for at du skriver i Tidsmaskinens gjestebok!❀

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...