mandag 28. mars 2011

Pogs

Vi har spunnet ut av nåtiden og inn i fortiden uten å vite hvilke år Tidsmaskinen har tatt oss tilbake til. Vi har landet i utkanten av et jorde, og nå står vi med med korte korntuster under føttene, og foran oss står et stort, rosa trebygg med rare vinkler. Jeg skjønner raskt at vi har landet utenfor min gamle skole, rett bak det rosa bygget som huser første og andreklasse. 

Mens jeg forsøker å regne ut hvilke årstall vi har kommet til, får jeg plutselig øye på en gjeng barn som sitter i ring på en platting utenfor bygget. De holder på med et spill, og når vi går nærmere oppdager vi at det er Pogs de holder på med. Vi har med andre ord landet på midten av 90tallet.


Pogs har tatt norske skolegårder med storm den siste tiden, og det er ikke lenger bare de originale Pogsene som selges, nå har flere andre lekeprodusenter også skjønt at her er det store penger å tjene, og de har lansert sine egne pogs. Jeg er omtrent 12 år og på grensen til å være for stor for spillbølgen som har inntatt skolegården, men enn så lenge er jeg også med.


Vi spiller på denne måten: alle som er med satser et likt antall pogs og stabler dem oppå hverandre i midten av ringen. Den første spilleren tar så frem sin lykke-slammer, en tykk, plastikkbrikke formet som en stor mynt, og tar sats.




Slammeren kastes med stor kraft ovenfra og rett ned på stabelen av pogs. Hvis man har gjort det riktig, spretter det pogs til alle kanter, og de som lander med bildesiden ned får spilleren beholde. Slik spiller vi til det ikke er pogs igjen i bunken, og de flinkeste har økt samlingen sin betraktelig.



Jeg er forferdelig dårlig i dette spillet, og taper hele tiden. Det er kanskje også derfor jeg snart mister interessen for opplegget, mens de yngre barna på skolen holder det gående i flere måneder. 

Så spinner tiden avgårde igjen, og vips! så sitter jeg foran macen min i 2011 og får inn tips etter tips på bloggen om nettop Pogs. På Ebay finner jeg dessuten fullt av "special edition" pogs i uåpnede pakker, der de går for $29. Så er det altså håp for de av dere som lot pogs-samlingen gå til gjenvinning da barnerommet skulle ryddes for unødvendig nips.



1 kommentar:

  1. Å, jeg husker de der! Bruttern har et helt album fult enda... :p

    SvarSlett

✎ Takk for at du skriver i Tidsmaskinens gjestebok!❀

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...