onsdag 2. mars 2011

Plastellina på Barne-TV

Det er 1989, februar måned og jeg er helt kake etter en lang dag med aking og snømann-laging i barnehagen. Nå har vi spist middag og slappet av litt hjemme, og endelig er det tid for barne-tv. Jeg har kapret sakkosekken og ber Kine 1,5 år om å sette seg sammen med meg. Det gjør hun ikke, for hun har ikke helt begynt å skjønne nøyaktig hvor viktig barne-tv er for oss barn enda.  


Den første lille kortfilmen som barne-tv setter i gang i kveld handler om de to plastellinafigurene jeg ikke vet hva heter. Jeg kaller dem bare "han gule" og "han grønne" og synes de er ganske morsomme. I kveld er han gule i gang med å bygge seg et hus.


Han har gjort det som ikke er lov med plastellinaen sin, han har blandet fargene! Stolpene på huset hans blir derfor både spraglete og grå-grøtete, og i all hemmelighet synes jeg egentlig at det er ganske fint.



Når han er ferdig med å bygge, lager han seg en stol og lener seg tilbake for å nyte sitt nye hjem. 


Så kommer han grønne på besøk, og han gule er snill og tilbyr kompisen en stol å sitte i. Men han grønne, vet dere, han er for fin på det. Han vil heller bygge seg sitt eget hus, og det skal være skikkelig fancy!


Han grønne bygger og står i, murer opp vegger av sandfarget plastellina som ikke har blitt blandet med andre farger, og legger ordentlig, rødt tak.



Han setter opp TV-antenne, og flytter inn i huset med gramofon og tv-apparat.


Han gule står på sidelinjen og måper over alt det han grønne vil ha i huset sitt. Til og med et piano! Men nå er huset allerede så fullt av fine ting at veggene buler farlig mye ut. Når han skal inn med pianoet skjer det.


Hele det flotte huset raser sammen, og all plastellinaen blandes og blir til en eneste stor klump av grøt.


Og han gule? Han smiler i skjegget og lener seg tilbake i godstolen sin og tar til å lese avisen. Hva har vi lært i dag? At det enkle ofte er det beste, det skjønner til og med jeg der jeg sitter med 4,5 år på baken og rosa strikker i håret. 

Over tjue år senere skal jeg finne episoden på verdensveven, og fremdeles ikke huske hva figurene heter. Da skal jeg skrive om han gule og han grønne i tidsmaskin-bloggen og spørre leserne mine:

husker dere hva de heter?

               

5 kommentarer:

  1. Plipp og Plopp, er det ikke?

    SvarSlett
  2. Eller Plonsters da, på tysk. http://de.wikipedia.org/wiki/Plonsters

    SvarSlett
  3. MEn husker du DENNE? http://www.youtube.com/watch?v=9vvEupe6QeM

    SvarSlett
  4. Nix pille, Plipp, Plopp og Plomma ser anderledes ut. I følge han som la ut youtubevideoen er han gule og han grønne forgjengerne til Plipp, Plopp og Plomma. Og aber natürlich, den lille mulvarpen kommer her på tidsmaskina før du aner det ;)

    SvarSlett

✎ Takk for at du skriver i Tidsmaskinens gjestebok!❀

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...