lørdag 25. juni 2011

Polaroidkamera


Vi har landet i forrige uke, utenfor en bruktbutikk i en bydel i Birmingham. Mie 26år står på fortauet med en langbeint kavaler, og titter nysgjerrig på vindusutstillingen bak den nyvaskede ruta. Det står flere kamera oppstilt der inne, og midt i blant dem troner et autentisk Polaroidkamera, Supercolor 635. 

Kameraet vinker til oss fra en tid jeg er for ung til å huske, en tid da konseptet instant photo hadde fått en ny vår og en rekke nye og moderne instant-kamera ble lansert. Dette var før digitalkameraenes inntog, en tid der man knipset et bilde og ikke fikk se det ferdige resultatet før filmen ble fremkalt flere uker senere. Er et rart polaroidkameraet ble en hit?


 Jeg vet at det er snakk om tidlig på åttitallet, og selv om jeg ikke var påtenkt en gang på denne tiden, snakker polaroidkameraet til meg gjennom ruta. "Gi meg et nytt hjem, så skal jeg gjøre deg lykkelig!" Slik gikk det til at det engelske vintagekuppet fikk bli med hjem til Norge. Etter et lite søk på nettet fant jeg ut at min nye kameravenn sannsynligvis er omtrent like gammel som meg, og snart veteran. Er det rart jeg blir mo i knærne?

Og mens jeg ventet på toget til flyplassen oppdaget jeg forresten at Polaroid har lansert en ny, liten boble av et kamera, som tar polaroidbilder i kredittkortformat:

Nå spås instant-photo-kameraene nok en ny vår, for det vandrer en hel generasjon nostalgikere der ute som i stadig større grad ser sjarmen i et kamera som kan produsere fotografier på papir - og dét på bare et par sekunder.

(Bildene er linket)

2 kommentarer:

  1. Vi hadde ikke polaroidkamera når jeg var liten, men min mor hadde et kamera som vi måtte kjøpe løse blits til.
    Blitsen var en ''kube'' som hadde fire små pærer, en på hver side.
    Den ble festet oppe på kameraet.
    Når man tok et bilde med blits, ble pæren oppbrukt og firkanten snudde seg til neste pære.
    Etter fire bilder måtte man skifte blits.
    Og man måtte så klart skru frem filmen til neste bilde manuelt.
    Jeg måtte selvfølgelig prøve å finne et bilde på nettet av dette vidunderet, og det fant jeg også:
    http://www.dreamstime.com/royalty-free-stock-photo-vintage-camera-image17590555

    SvarSlett
  2. great post!!! ;)
    http://traveloguewithlove.blogspot.com/

    SvarSlett

✎ Takk for at du skriver i Tidsmaskinens gjestebok!❀

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...