tirsdag 12. april 2011

Disney's Eventyrbånd

Vi våkner opp til en grå og trist regnværsdag i april, og forstår med én gang at her må en tidsreise til for å løfte humøret. Vi klatrer inn i Tidsmaskinen alle mann og setter oss godt til rette. På med sikkerhetsbeltene! Noen trykker play på kassettspilleren, og mens Tidsmaskinen sakte letter fra bakken og verden spinner forbi oss utenfor vinduet, strømmer roadtrip-mixen ut av høyttalerne og skaper skikkelig go'stemning. So long, 2011!

Det er blitt sommer og 1989 i det vi lander, og på uforklarlig vis befinner vi oss alle inne i en bil på vei oppover Ringebufjellet. Det seiler grønne trær forbi utenfor vinduet, og himmelen er knallblå. I baksetet sitter Mie 5år med et lite hefte i fanget. Hun er helt oppslukt, og når vi hører hvilke kassett som står i spilleren skjønner vi hvorfor. Her er det Disneys Eventyrbånd vi har med å gjøre!


Disneys Eventyrbånd er en fantastisk serie hefter og kassetter med nydelige små fortellinger om kjente og kjære disneyfigurer. Fortellingene er lest inn med stor innlevelse og herlige lyder på en rød kassett, og mens man hører på kan man følge med i heftet. 


Disney har lansert en lang rekke eventyrbånd, blant annet Bambi, Robin Hood, to gode Venner, Lady og Landstrykeren, Aristocats, De tre små griser, Julenissens verksted og Velkommen til Andeby for å nevne noen. 


Jeg har flere forskjellige eventyrbånd, men min absolutte favoritt er historien om Mikke Mus som den heldige fillefransen. Nå har mamma satt kassetten i spilleren, og mens vi suser oppover fjellet på vei til hytta, må jeg bare huske på én liten ting: å bla om til neste side når jeg hører denne lyden: 

- Pling! -



- Pling! - 


- Pling! - 


- Pling! - 


- Pling! - 


- Pling! - 


- Pling! - 


- Pling! - 


- Pling! - 


- Pling! - 


- Pling! - 


- Pling! - 



- Pling! - 




Pappa stopper bilen ved myra nedenfor hytta akkurat i det den siste scenen i fortellingen utspiller seg. "Klærne? Men de er jo helt supre, Mikke!" hviner Minnie, for det er jo karneval og Mikke kommer til å gli rett inn sammen med Pluto, som fillefrans med hund. Så endte historien godt likevel, og jeg klatrer fornøyd ut av bilen og løper bortover stien opp mot hytta. 

Tidsmaskinen spinner tilbake til 2011, og den magiske maskinen baki hjørnet har funnet frem en fantastisk skatt på YouTube. Denne brukeren har digitalisert flere av eventyrbåndene, til glede for nye og gamle lesere:


7 kommentarer:

  1. Jeg hadde Lady og landstrykeren.
    Får fremdeles hjertet i halsen når jeg hører "babyen! -pling-" under brann scenen.
    makan til utrettferdig kliffhanger-omblading av ark!
    hehe

    SvarSlett
  2. Det eventyrbåndet har jeg også hørt en del på.
    Hender fremdeles at jeg nynner på den slutt sangen.
    Den ligger som engelsk versjon på Spotify.
    Men jeg synes den norske versjonen er MYE bedre.
    Det morsomste med historien er damen på bussen som tror at Mikke prøver å sjekke henne opp.
    Lo like godt hver gang, jeg. :-)

    SvarSlett
  3. Obligatorisk å høre disse lydbøkene på walkman'en. Bernhard og Bianca på eventyr var en solid favoritt. Men var ikke lyden noe mer ala *svuuuisjjjjdinggg*?

    Tyler Durden

    SvarSlett
  4. Nice! Husker ikke om jeg hadde denne, men jeg har funnet en rekke slike bånd nå nylig: Skjønnheten og Udyret, Ariel og den hemmelige grotten, Snevit, Ringeren i Notre Dame, Aristokattene og flere. Jeg fant også Ole Brumm og Vennene Hans (men det var et annent design), Et Amerikansk Eventyr og Kaptein Sabeltann og Hemmeligheten i Kjuttaviga. Jeg har også funnet Disney Lullabies, Disney Playtime, Barnas Viser (med Onkel Jens-Book Jenssen) og Norske Folkeeventyr. Jeg har også funnet en haug med VHS-kassetter med Disney, My Little Pony, Pokemon, Kaptein Sabeltann og mer. Nå er jeg liten igjen og jeg nyter det!

    SvarSlett
  5. Kom på disse av en eller annen underlig grunn og søkte på Google. Da kom jeg over denne bloggposten.

    Artig at flere har minner om disse. Tror faktisk jeg hadde den "Mikke Mus Den Heldige Fillefransen"-kassetten.
    Husker også en der Mikke og vennene hans overnattet inne i et spøkelseshus, der de hørte mye uling. Ulingen viste seg å være Pluto som hadde gått seg bort i huset elns. Dette var selvfølgelig veldig skummelt i 1991.
    Mine favoritter var nok de om om Ole, Dole og Doffen på eventyr, som egentlig var så og si det samme som TV-serien bare på kassett.

    SvarSlett
  6. Dumbo var min favoritt :) Flott Blogg det her!

    SvarSlett
  7. Ja, jeg husker godt Dumbo, lady og landstrykern, vi leker med sang og vi maler med sang. Men mest av alt den julenisse historien med katten Morris. Barnas ønskejul 1. Shit den må jeg få tak i. dere får låne når jeg får den så dere kan digitalisere den.

    SvarSlett

✎ Takk for at du skriver i Tidsmaskinens gjestebok!❀

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...