fredag 25. mars 2011

Folk og røvere i Kardemomme By

Vi har parkert Tidsmaskinen i 1987, det er sommer og mamma har kjempestor mage. Jeg er nesten tre år gammel og skal bli storesøster når som helst, det er veldig spennende. Mamma har latt meg få kjenne på magen når babyen sparker, og jeg forstår ikke helt hvordan det går an, men den babyen skal altså snart komme ut, og da er jeg offisielt stor. For en sommer dette skal bli! Mens vi venter på babyen, leser mamma boken om Kardemomme By for meg:


Historien om Folk og røvere i Kardemomme By er kjent over hele Norge og har allerede blitt en klassiker når jeg får møte historien for første gang, men det aner jeg ingenting om. Alt jeg vet er at de tre røverne Kasper, Jesper og Jonathan er ganske slemme når de røver selveste Tante Sofie og tar henne med hjem til huset sitt, men jeg synes faktisk at Tante Sofie er skumlere enn røverne. Hun er jo så sint!


Det gøyeste med Kardemomme By er at historien er full av sanger, og jeg er faktisk så heldig at jeg har dem alle på kassett! Jeg kan synge med på sangen om Papegøyen fra Amerika, Hurrasangen for røverne og Tante Sofies Sinte Vise, og det gjør jeg også. Å huffa meg, å huffa meg, jeg er så sint som fy! gauler jeg og prøver å se så sint ut som mulig. 

Mamma og jeg synger Kardemommesanger for babyen i magen, og jeg tenker at vi må være forsiktige med å synge røversangene, for kanskje babyen blir en liten røver da! Og vips! Så spinner Tidsmaskinen frem i tid, og den lille babyen som lå i magen til mamma sommern 1987 står på kjøkkenet og lager vafler. Kine heter hun, og hun har faktisk blitt en liten røver, det gikk akkurat slik jeg fryktet. Hun har for lengst blitt mamma, og nå setter hun på en playlist på Spotify for den minste som krabber omkring på gulvet. Det er Kardemomme-spillelisten, selvfølgelig! 

(Trykk på listen for å synge med på Spotify)

1 kommentar:

  1. Hehe.
    Denne husker jeg fra kassett da jeg var liten.
    Men jeg hadde ikke boken, og jeg trodde i lang tid at Kardemommeloven gikk slik:
    Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill.
    Og for RØVERE kan man gjøre hva man vil. :-)

    SvarSlett

✎ Takk for at du skriver i Tidsmaskinens gjestebok!❀

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...