mandag 7. mars 2011

Inspector Gadget

Vi har tatt plass i Tidsmaskinen og tastet 1-9-9-1 inn i årstuneren. Vi spinner runt i et par sekunder før vi lander overraskende mykt ute på en åker. Det er sensommer og åkeren er gylden og frodig. Et øyeblikk lurer jeg på hvorfor vi har landet på landet, jeg hadde planlagt å lande i et boligfelt midt i Hamar, men så forstår jeg hvorfor. Lenger ute i åkeren dukker det nemlig opp to små hoder. Vi har landet i Vang, og Mie snart 7 år springer rundt i åkeren med fetter Magnus, 6 år og leder for ekspedisjonen. Vi klatrer ut av Tidsmaskinen og går nærmere, og kjenner igjen melodien de nynner på med én gang: du-du-ru-du-ru! Inspector Gadget! 





Vi er inspirert av tegnefilmhelten Inspector Gadget, en detektiv med kroppen full av forskjellige duppeditter som hjelper ham når han trenger det. For eksempel har han en propell i hatten som er fin å ha når man må komme seg opp på toppen av en bygning på null komma nix. For eksempel.




For å aktivisere de forskjellige duppedittene, roper Inspector Gadget: "Go Go Gadget!". Det er helt fantastisk. Men selv om Inspector Gadget har alle mulige verktøy innebygget i kroppen, så er han dessverre helt håpløst klumsete. Derfor er han enormt heldig som har Penny.


Ute i åkeren er fetter Magnus selveste Inspector Gadget, mens jeg er Penny. Jeg har gjennomskuet opplegget og forstått at selv om det er ufattelig kult med propell i hatten, så er det Penny som er den virkelige helten. Ikke bare er hun supersmart, hun har forskjellige elektroniske hjelpemidler, eller "magiske hjelpemidler", slik jeg velger å se det.


Penny har for eksempel en bitteliten datamaskin rundt håndleddet, med en liten skjerm, og med den kan hun holde styr på Inspector Gadgets forskjellige oppdrag og kommunisere med den lille hunden som jeg ikke vet hva heter.


Penny har også en datamaskin som ser ut som en bok, slik kan hun etterforske ting mens de voksne bare tror hun leser.


Jeg aner det ikke, men Penny er ikke i besittelse av magiske hjelpemidler, hun er bare forut for sin tid. Om tjue år kommer jeg til å ha en bitteliten datamaskin selv, full av forskjellige verktøy som hjelper meg når jeg trenger det. Jeg kan kommunisere med folk på den andre siden av jorden med den, og se den jeg snakker med på skjermen. I 2011 kommer jeg faktisk også til å ha en datamaskin som ser ut som en bok. 

Men alt dette er utenfor min villeste fantasi akkurat nå, alt jeg vet er at fetter Magnus nettopp har ropt "Go Go Gadget!" og nå spinner han rundt i åkeren. Jeg roper til hunden gjennom mitt imaginære data-ur, for Inspector Gadget er på ville veier, og det er min oppgave som Penny å få ham på rett spor igjen.



                     

2 kommentarer:

  1. Hei.
    Har nettopp oppdaget bloggen din, og jeg ELSKER den.
    Har sittet i over en time nå og bare mimret.
    Jeg har min egen mimre-blogg og fant din da jeg lette etter info til bloggen min
    Du er kjempedyktig og ikke minst effektiv.
    Selv blogger jeg ett innlegg hver uke.

    Du kan jo sjekke ut bloggen min, jeg kommer i alle fall til å fortsette å følge med på din.

    http://fineminner.blogspot.com/

    SvarSlett
  2. Noen som husker den überdårlige filmen fra 1999 med samme navn? Og ikke minst Backstreet Boys-wannabebandet Youngstown som hadde teamsangen? Haha, det var tider det. Savner 90-tallet noe intenst...

    http://www.imdb.com/title/tt0141369/

    http://www.youtube.com/watch?v=NprJcyoySFk

    SvarSlett

✎ Takk for at du skriver i Tidsmaskinens gjestebok!❀

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...