tirsdag 1. mars 2011

Bompibjørnene

Det er sent på åttitallet i det tidsmaskinen treffer bakken utenfor huset til Tante og Onkel ved Grevløkka. Jeg er på besøk sammen med fetter Christian, og nå sitter vi benket foran TVen. Tante og Onkel har nemlig en videospiller, og en hel haug videokassetter fulle av tegnefilm. I dag har Christian og jeg valgt en av de aller kuleste, nemlig Bompibjørnene.


Bompibjørnene bor under bakken i et middelalder-kongerike som heter Dunwyn. De er en gjeng fargerike bjørner som blir utrolig gode til å hoppe og sprette når de drikker bompibærsaft. Denne egenskapen er veldig nyttig å ha, for i kongeriket Dunwyn finnes det mange onde krefter som bompibjørnene ofte må hanskes med.


På denne tiden, når åttitallet er i ferd med å renne ut i sanden og nittitallet står for døren, er det sånn i tegnefilmverdenen at de fleste figurene snakker svensk. Det gjør bompibjørnene også. Jeg er fem år gammel og fetter Christian er fire, og vi tenker ikke noe særlig over at bompibjørnene snakker svensk, for oss er det helt naturlig at de ser ut til å komme fra Sverige.


Først om en tjue års tid skal jeg komme over den norske Bompibjørnene-introen på verdensveven, og nikke gjenkjennende samtidig som at jeg tar meg selv i å føle at her er det noe som skurrer. Når refrenget kommer forstår jeg hva som er galt. Jeg har aldri sett Bompibjørnene på norsk før.

Jeg søker meg frem til den svenske introen, og på et blunk spinnes jeg tilbake til sofaen hjemme hos Tante og Onkel, med videospilleren durende i bakgrunnen og en liten fetter som gauler med på introen, på klingende svensk: "Hipp hurra! För här kommer Bompibjörnarna! Stutsar fram igjennom sagorna! Och vi får följa med!"


.

3 kommentarer:

  1. Åh jeg vil ha Bompibjørnene film til guttene! :-)
    Tegnefilm er som regel bedre på svensk ;-)

    SvarSlett
  2. Bubbibjørnene kaldte vi dem på dansk. Prinsessen hed Kira :)

    SvarSlett
  3. Men hvor får man kjøpt filmene i dag ?

    SvarSlett

✎ Takk for at du skriver i Tidsmaskinens gjestebok!❀

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...