onsdag 23. februar 2011

Glansbilder

Det er april 1991, jeg har akkurat fått en splitter ny lillesøster og skal faktisk begynne på skolen til høsten. I det tidsmaskinen lander, ligger jeg på magen på stuegulvet hjemme hos mormor. Jeg har to store glansbildealbum foran meg, og  har akkurat telt at jeg har over hundre glansbilder tilsammen. Nå er jeg i gang med å organisere dem og sette dem inn i albumene.


Det ene albumet har et stort engle-glansbilde på forsiden, derfor er det mitt yndlingsalbum. Det andre albumet er oransj-rødt (den fargen jeg liker aller minst), og har flere forskjellige glansbilder på forsiden.


Mamma har fortalt meg at hun også pleide å samle på glansbilder da hun var liten, og i dag har hun vist meg sitt gamle, fine album. Jeg er inspirert, og prøver å organisere mine glansbilder like fint som mamma gjorde det da hun var liten.


Jeg er ekstra ivrig i dag, for jeg har vært så heldig å få noen av de gamle glansbildene til mamma. De setter jeg inn på de første sidene i albumet, og når jeg senere tar albumene med meg for å bytte glansbilder med venninnene mine, får de streng beskjed om at de på disse sidene ikke er til bytting.


Sammen med glansbildene fra mamma setter jeg inn andre glansbilder som ser "gamle" ut. Jeg har flere venninner som er mest glad i de mer moderne glansbildene, og de bytter gjerne bort sine gammeldagse mot mine som er fulle av glitter.


Mine favorittmotiv er helt klart blomster, engler og gammeldagse babyer. Jeg har også en serie med kattepuser som står høyt i kurs.


Jeg bytter glansbilder med venninnene mine i barnehagen og med lillesøster Kine som ikke helt forstår hvilke glansbilder som er fine enda fordi hun er for liten. Når jeg blir litt eldre holder vi basar med de andre barna i gata, og lodder ut glansbilder jeg har blitt lei av.


Det resulterer i at når jeg finner igjen albumene mine på loftet i 2011, så er det ene albumet nesten tomt. Flere titalls glansbilder har gått tapt opp gjennom årene, men de to aller fineste har jeg heldigvis spart på:


To store, nydelige engler som hører til et av de aller første glansbildesettene jeg fikk, her omhyggelig plassert bak plastomslaget - absolutt ikke til bytting!

1 kommentar:

  1. Jeg hadde også det blå glansbildealbumet!

    Artig å lese denne bloggen, siden jeg kjenner meg igjen i omtrent alt du skriver om:-)

    SvarSlett

✎ Takk for at du skriver i Tidsmaskinens gjestebok!❀

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...