fredag 11. februar 2011

Kinder Overraskelse

Vi har seilt inn i mars måned, året er ca 1992 og i dag er en helt vanlig tirsdag. Jeg har akkurat kommet inn i gangen hos mormor og er i ferd med å ta av meg skoene. Det lukter blomkålsuppe - min favorittrett - i hele huset, og mormor er i full sving på kjøkkenet. Det er sånn på tirsdager at jeg går hjem til mormor etter skolen, gjør leksene mine der sammen med en fetter eller to og spiser middag før det er tid for speidermøte i kveldingen. Jeg har akkurat dratt frem alle skolebøkene mine og spredt dem utover langbordet da jeg kommer på hva jeg har i forlomma på skolesekken. Dagens fangst: Colombo, den lille kinderegg-skilpadden som akkurat har klekket!


På denne tiden har jeg og alle venninnene mine nemlig dilla på de håndmalte figurene man kan få i kinderegget. Hjemme hos oss er det vanlig praksis med kinderegg hver lørdag, så jeg har stort sett én sjanse i uken til å velge akkurat det egget som inneholder en skilpadde. Det går ufattelig tregt å samle alle sammen synes jeg, men i dag har jeg fått byttet til meg den søteste skilpadda fordi en venninne hadde to like. Og det har seg nemlig slik at Colombo var den siste jeg manglet! Jubel i stua og kryss i taket, se her da mormor! Nå har jeg alle sammen! Å nei, så fint, sier mormor over alle grytene.
Figurene får plass på den lange, tynne hyllen over sengen min, og etter hvert kommer det nye håndmalte serier som venninnene mine og jeg kaster oss over. Vi står på kiosken og rister forsiktig på de single kindereggene, lytter oss omhyggelig frem til ett som gir den karakteristiske lyden av håndmalt samlefigur, og kjøper så mange vi har råd til. Det er her ukelønnen går med, på Ajerkiosken. Snart har jeg hele serien med krokodiller:
Og hele serien med frosker - en gjeng som forøvrig ikke føltes like fine som de tidligere figurene. Froskene kunne miste hodet veldig lett, ikke særlig gøy.

Løvene på safari/ campingtur slår heller ikke helt an, men vi samler på dem likevel.


Når pingvinene kommer tar samlemanien helt av igjen, og på skolen lager vi bittesmå iglooer i snøen i friminuttet, og bygger opp hele pingvinlandsbyer for figurene. Vi rister oss gjennom alle kindereggene på kiosken og spleiser på trepakninger over en lav sko, helt til vi har samlet alle ti:



Andre generasjon krokodiller får også plass på hyllen over sengen, snart er det ikke plass til fler.
Den siste gjengen som får være med i samlingen min er en gjeng ferieglade flodhester. Nå har jeg snart blitt for stor til å jakte på kindereggfigurer synes jeg, men jeg lar dem stå på hyllen enn så lenge.

Ikke før 90tallet nærmer seg slutten og millennium 2000 banker på døren, pakkes figurene ned i tomme pringlesbokser og bæres opp på loftet til lagring. Dypt inne i en femtenåring som er litt too cool for school banker hjertet fremdeles for de søte figurene, så ingen av dem får kastes. I stedet skal de få samle støv i noen år før det skal blogges om dem på verdensveven og være stor kamp om dem på Ebay. 

(Bilder fra Google og Ebay)

10 kommentarer:

  1. haha, jeg husker skilpadda med vannmelonen og den inni egget! tror venninna mi som var litt eldre ga de til oss, kanskje fordi ho hadde to av hver :)

    SvarSlett
  2. ooh ajerkiosken ja...der har man tilbragt mange timer. Jeg har tilogmed stått på hendene (så alle myntene i lomma datt ut) inne på kiosken...kun for å få ett russekort. Har sittet bak kiosken og smugrøyket...og klint med min første kjæreste. haha Så Akv bringer mange minner.

    SvarSlett
  3. Jeg får så god følelse i magen når jeg ser de igjen!

    SvarSlett
  4. ja, jeg også! blir varm i magen rett og slett :)

    SvarSlett
  5. Kamp på ebay, sa du?
    VISSTE jeg ikke skulle hørt på min rydd-og-kast-maniske søster!!!
    (jeg fikk forøvrig aldri full samling, ellers hadde garantert ikke jeg klart å kvitte meg med dem heller! ;))

    SvarSlett
  6. jeg har den grønne skilpadda med melon i hylla mi=) fant den på loftet:)

    SvarSlett
  7. Var det ikke slik at den Skilpadden med melon var den mest sjeldne? Har mange av de figurene enda. Søsteren min var helt vill etter dem og har enda alle oppstilt på en av de såkalte samlerhyllene hvor en hadde alskens rask. Alt fra buttons, figurviskelær og kindereggviskelær.

    Tyler Durden

    SvarSlett
  8. Rettelse, kindereggfigurer

    SvarSlett
  9. Ta de fram når du får barn og tørk en tåre når din sønn eller datter leker med figurene, akkurat slik du selv gjorde:o)) Det har jeg gjort og det tok meg rett tilbake til min egen barndom, hehe:o))

    SvarSlett
  10. Ahhh disse var en sikker vinner!
    Husker mormor alltid hadde en trepakning i kjøleskapet tilfelle rottefelle...eller tilfelle hun fikk besøk av sine barnebarn! Fetrene mine likte best de kjedelige byggelekene, mens jeg likte dyresamlingene. Og jeg fikk som regel den hele figuren, enda jeg ikke ristet på eggene engang!
    Husker du hvor godt figurene luktet? Mmmm!
    En annen favoritt var de ørnene du kunne sette på fingertuppen og spinne rundt kjeeempefort!

    *smil om munnen på tross av kontorstolsliting*

    SvarSlett

✎ Takk for at du skriver i Tidsmaskinens gjestebok!❀

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...