mandag 28. februar 2011

Fotballtyggis VM '94

Vi lander på en varm sommerdag i 1994, jeg har sommerferie og all verdens tid til å sitte på verandaen hos mormor med Frøken Detektiv og bringebærsaft. Sommerens store begivenhet, fotball-VM, har akkurat gått av stabelen i USA, så fetterne mine har hodet fullt av tabeller og poeng. 

Jeg bryr meg fint lite om alt som har med sport å gjøre, men jeg har et stort hjerte for det man kan samle på. Da fetterne mine for noen dager siden viste meg fotballtyggiser med årets VM-klistremerker, hang jeg meg derfor på samlebølgen. Fetterne mine har mange, jeg har så langt bare noen få stykk.


Tyggisene koster en slikk og ingenting, og i hver pakke får man med ett klistremerke med bilde av en fotballspiller, én for hvert land som er med i VM. Bildene er fulle av stereotyper og er tegnet på en humoristisk måte. Romania har hvitløk rundt halsen og er i ferd med å spidde en fotball med en treplugg - en klar referanse til vampyrer, Mexico har sombrero og en liten gitar, og Sverige har skjørt på (!) og løper etter ballen med en elg (eller et reinsdyr?) i hånden hevet over hodet. Jeg synes fotball er kjedelig, men klistremerkene er råfestlige. 


Det blir mye tyggis-tygging på meg denne sommeren, for noen klistremerker er vanskeligere å få tak i enn andre. I begynnelsen av samledillaen er Norge-klistremerket veldig skjeldent, og fetterne mine er villige til å gjøre hva som helst for å få tak i det. I dag har de klart å overtale moren sin til å kjøpe en hel boks med fotballtyggiser på Ajerkiosken. 

Før de reiser hjem til Vang, får jeg lov til å ta én tyggis, for de har jo kanskje hundre stykker. Jeg river av papiret, kjenner den søte lukten av tyggis og sukker, og oppdager til min store glede at jeg har fått Norge. 



Vikingen med hjelm på hodet og øl i et drikkehorn. Den tøffeste av alle fotballspillerne! Nå er han min, og fetterne mine river seg i håret. Hvordan klarte jeg å velge den ene tyggisen i hele boksen med Norge i? For det viser seg nemlig, når fetterne mine har åpnet alle tyggisene, at det ikke var flere Norge-klistremerker. Til og med tanten min blir lang i maska. Jeg jubler innvendig og limer merket inn i dagboken min slik at ingen skal kunne ta det fra meg. Jeg har Norge! Nå kan alt skje.


Football wc 94 stickers

10 kommentarer:

  1. Åh, disse hadde jeg også! Husker jeg oppbevarte dem i lommeboka, og så ble den stjålet! :( det var helt krise. Artig å se dem igjen!

    SvarSlett
  2. anne syns det er helt sinnsykt at du har alt dette fortsatt! =)
    jeg angrer på at vi kasta 1,2 tonn med "dritt" når vi flytta fra det røde huset..
    nå har jeg igjen en liten pappeske... :(

    SvarSlett
  3. ja, det er i grunnen ganske sprøtt hvor mye fjas jeg har i esker på loftet. mamma har ristet på hodet når jeg har villet spare på ting, men heldigvis har jeg fått viljen min :) nå spørs det bare hvor mye av det som skal få lov til å bli med meg når jeg flytter ut for godt. hvem vet, kanskje det blir bloppis? ;)

    SvarSlett
  4. Men du, han vikingen på Norge-klistremerket likner på Viggo Sandvik fra Vazelina. Fiffig, for det er jo Vazelina som hadde Norge i VM-sangen i 94. Duellen i LA. HAHA!

    SvarSlett
  5. http://www.youtube.com/watch?v=X1SqK0Byxpw

    SvarSlett
  6. Haha. Jeg husker det norske var sjeldent. Jeg og Simon kjøpte og en hel boks på Ajerkiosken.

    SvarSlett
  7. Fotballklistremerkene! Disse husker jeg kjempegodt! :D

    Og så var det en utmerket unnskyldning for å reise på ekskursjon til AKV for å kjøpe tyggis med masse sukker i. Nam!

    SvarSlett
  8. What was the name of the chewing gum?

    SvarSlett
  9. Hvilket flagg har Nigeria? :P

    SvarSlett
  10. Noen som vet om de er verdt no peng? Fant ut i dag at jeg har alle 30 av de klistermerkene😄

    SvarSlett

✎ Takk for at du skriver i Tidsmaskinens gjestebok!❀

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...