mandag 21. februar 2011

Kjeft - barnas egen drikk

Vi har landet i sola en varm sommerdag i 1988. Verandadøren vår står på vidt gap, og vi er ute på terrassen hele familien: mamma, pappa, lillesøster Kine og jeg. Jeg er fire år gammel og smiler til videokameraet pappa holder i hånden. Pappa prøver å få noe vettugt ut av meg, men jeg blir distrahert av lille Kine, som er i ferd med å spise blomsterjord fra en kasse langs den ene veggen. "Nei, ikke spis jord, Kine", sier jeg, vennlig men bestemt. 

Det er varmt i sola, og etter en stund går pappa inn for å hente noe og drikke. Han kommer ut igjen og gir meg Kjeft.


Kjeft er Stabburets leskedrikk for barn, og kommer i fem forskjellige smaker: fruktchampagne, cola, bringebær, sitron og appelsin. Jeg liker den røde med colasmak best, men det aller beste med Kjeft er definitivt troll-klistremerkene man kan samle på. Hver boks har et klistremerke i en liten rute på siden, og hver gang vi er i butikken, løper jeg bort til Kjeft-beholdningen og leter etter en pakke med et klistremerke jeg ikke har. Det er en spennende lek. Klistremerkene passer inn i dette heftet:




Trollene er både stygge og morsomme, og jeg har allerede ganske mange klistremerker. Mamma hjelper meg med å lime inn dagens merke i heftet: et ganske stygt troll som heter Jetmund. Klistremerkene hører til i historien om trollungene som "måtte ut og gjøre nytte for seg"ved å hugge ved. Jeg elsker å bla i heftet og å se på alle de fargerike klistremerkene jeg har samlet.



I midten av et heftet er det flere tegninger man kan fargelegge. Jeg synes trolltegningene er morsomme:


Rundt tjue år senere skal Stabburet slutte å produsere Kjeft, og da manes det til demonstrasjoner og furore på Facebook. I 2011 har gruppen "vi vil ha Kjeft" over tusen medlemmer, og flere av dem skriver på veggen til gruppen at det de savner aller mest, er faktisk trollklistremerkene man fikk på åttitallet.



6 kommentarer:

  1. savner kjeft...... :(

    SvarSlett
  2. og klistremerkene spesielt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kunne du vært en engel og scannet hele kjeft boken?
      Jeg fikk aldri tak i boken, men hadde hundrevis av klistremerker. Er så spent på hvordan hele boka ser ut!

      Slett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett

✎ Takk for at du skriver i Tidsmaskinens gjestebok!❀

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...