søndag 8. mai 2011

Klinkekuler

Det er en lun, frisk vårdag tidlig i mai. Året er ca 1993, og jeg er  åtte år gammel og går i andreklasse. Klokken er litt på åtte, og jeg står på bussholdeplassen og venter på skolebussen. Trærne har blitt grønne og fine, og jeg har gått inn de nye vårskoene mine for lengst. Mitt åtte år gamle hjerte banker ekstra hardt om våren, en følelse som skal komme til å følge meg gjennom hele barndommen og ut i voksenlivet. Våren er småsko, 17. mai, bjørkeløv og norske flagg, og ikke minst: en lang rekke magiske uteleker. 

De siste ukene har jeg og klassekameratene mine blitt hektet på et spill som for oss er ganske nytt, men som har hatt en god plass i hjertet til mennesker over hele verden i mange hundre år allerede. Hvert friminutt samles vi bak det gule huset på skolen for å spille med klinkekuler.


Vi aner lite om klinkekulens lange historie, vi vet bare at det er dette som er "in" for tiden. Likevel har jeg en viss anelse om at dette ikke er noen ny leke, for mamma har vist meg klinkekulesamlingen sin, og jeg har til og med fått lov til å leke med den hjemme. Jeg er hektet, og etter en tur på lekebutikken har jeg lommene fulle av mine egne bittesmå glasskuler i alle regnbuens farger. 


Vi spiller flere forskjellige spill med klinkekulene på skolen, og hvert spill har forskjellige regler. I ett av spillene bestemmer vi først en rekkefølge for spillerne. I dag spiller jeg med Karen Martha, Halvor og Christian. Karen Martha begynner, og kaster ut en klinkekule. Halvor må så prøve å treffe Karen Martha sin kule med sin klinkekule. Hvis han klarer det, får han beholde begge to. Så kaster han ut en ny kule for å starte spillet på nytt. 


Hvis Halvor derimot ikke klarer å treffe den første klinkekulen, blir også hans klinkekule liggende. Det blir så Christian sin tur, og nå ligger det to klinkekuler på banen som Christian kan prøve å treffe. Han får beholde de han treffer, men hvis han bommer må han la sin egen ligge før det blir min tur til å prøve lykken. Det er kjempespennende, og på en god dag kan jeg gå hjem med 10-20 nye klinkekuler i samlingen.


De fleste på skolen har en lykkekule som de bruker når de spiller. Lykkekulen er beskyttet, slik at om for eksempel Christian treffer min lykkekule, og sånn sett egentlig har vunnet den, så får jeg lov til å gi Christian en annen klinkekule i stedet. Jeg er enormt trofast mot min lykkekule, og gir den aldri fra meg selv om den stort sett ikke bringer meg lykke i det hele tatt.



Lykkekulen min er en kjempefin porselenskule fra et klinkekulesett jeg har fått av Tante, hun har tatt det med til meg helt fra House of Marbles i England. Settet heter "50 of the World's Best Marbles" og kommer i en plastikk-krukke med tilhørende klinkekulepose. Det er en av de fineste gavene jeg har fått noen gang, og jeg tør nesten ikke spille med disse klinkekulene, de er så fine alle sammen.


Så suser 18 år avgårde, og mens de femti klinkekulene ligger i kasse på loftet og samler støv, står jeg i en lekebutikk i den bittelille byen Warwick i England med sommerfugler i magen. Her har de klinkekuler fra House of Marbles, og selv om jeg er såkalt voksen blir det vår i lufta og smil i hjertet når jeg ser dem. Det går som det måtte gå: Mie 26år reiser hjem med en pose nye små klinkekuler i bagasjen.

5 kommentarer:

  1. Åh, klinkiser! Legg den i en fin glasskål, så får du en finfin telysholder :)

    SvarSlett
  2. Jeg vil bli med å spille! :)

    SvarSlett
  3. Klinkekuler er dekorative de!
    og så mye gøy vi hadde med dem!

    Pappa'n min laga lysestake av lykkekula mi...
    Han er smed og "satte den inn" i en metallbit... Sånn har jeg alltid lykkekula mi i stua mi!
    Burde egentli blogge noen av kunstverkene til papsen når jeg tenker meg om!
    Takk for at du minte meg på det... (etter litt fri assosiasjon..

    SvarSlett
  4. Åh for en fin idé, å la lykkekula bli en del av en pyntegjenstand! eller et smykke... dette må jeg sette meg inn i :)

    SvarSlett
  5. http://www.youtube.com/watch?v=R6gGDrgM3yQ

    Sibbe fra Sandnes

    SvarSlett

✎ Takk for at du skriver i Tidsmaskinens gjestebok!❀

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...