tirsdag 17. mai 2011

17. Mai 1989

Det er 17. mai, og jeg våkner grytidlig med sommerfugler i magen. I dag har Norge bursdag, og det er årets aller fineste dag! I går kveld satt jeg på verandaen i noe som virket som flere timer mens pappa flettet det våte håret mitt i mange, mange bittesmå fletter. Trikset er å flette håret mens det er vått, og etter en natt tar vi strikkene ut av flettene. Resultatet blir krusete, krøllete puddelrock-hår. Åttitallet synger på siste verset, og pappa har bestemt at vi skal sende dette tiåret inn i historien med kuler og krutt: Mie 5år skal ha tidenes åttitalls-sveis på 17. mai! 


Vi går i barnetoget sammen, pappa, mamma, Kine og jeg. Pappa har hvit dress og lyseblå skjorte, og er supertrendy. Litt bak oss går vårt storfine besøk fra Danmark: mammas fetter med fluffy hår og matchende bart, og i hånden leier han min fine tremening Kira, pyntet i rød kjole for anledningen. Det er korpsmusikk og hundrevis av norske flagg som vibrerer i luften.



Det er hipp hurra og Ja, vi elsker, og på Stortorget får jeg en papegøye-gassbalong og verdens største softis med sjokoladestrø. Kine får ta til takke med en liten Pin-Up, hun er så liten at hun ikke forstår is-hierarkiet uansett. Kine er pyntet og fin i den rosa ullkjolen jeg også brukte da jeg var liten, med matchende jakke:


Vi møter mange kjente i gatene, for i dag er hele Hamar ute for å spise pølser og is og vifte med flagg. Vi møter mormor og morfar, og Kine klatrer opp i armene til verdens stiligste morfar i mørk, fin dress.


Etterpå drar vi til barnehagen min alle sammen, for vi har øvd i mange uker på 17. maisanger og nå skal vi endelig få vise dem frem. Kine er med som engasjert publikumer.


Hol Barnehage stiller mannsterke i trappa for å underholde foreldre, søsken og besteforeldre, og vi har på oss finstasen alle mann. Så synger vi av full hals, og får pølser og is og brus og spiser mer enn vi orker, alle sammen. 


Sånn skal det være når det er 17. mai. Gratulerer med dagen, Norge!


3 kommentarer:

  1. Hoho, flott! Bestefedre hadde alltid fine dresser på 17.-mai.

    SvarSlett
  2. Bra fotografen fokuserte på Stallgården og ikke på deg når du spiste is, da.
    Og er det et spøkæls som står og titter ut av vinduet på sykehuset og ser ned på dere? Tror det altså.. Freeeaky! ;P

    SvarSlett
  3. Haha, helt utrolig. Hadde en prikk lik papegøyeballong. Dessverre fòr den opp til himmelen og ble aldri sett mer på grunn av en skjødesløs søster som ikke klarte å binde stroppen hardt nok til armen min. Et sårt minne. Savner den ballongen enda! :D

    Tyler Durden

    SvarSlett

✎ Takk for at du skriver i Tidsmaskinens gjestebok!❀

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...