tirsdag 10. mai 2011

Spice Girls

Året er 1996 i det Tidsmaskinen lander, i et rolig nabolag i det som trolig må være en forstad til en Engelsk by. Alle husene står tett i tett og er smale, høye og laget av murstein, og alle bilene på gaten har rattet på feil side. En engelsk familie på fire står på fortauet og er i ferd med å pakke bilen. Blant dem står to 11årige fnisete jenter og snakker norsk, en av dem er selvfølgelig Mie 11år.


Jeg er på mitt livs største eventyr akkurat nå, jeg er nemlig i England helt uten foreldre for å delta på en internasjonal barneleir i regi av CISV. Sammen med tre andre elleveåringer fra Hamar skal jeg representere Norge på en fire uker lang sommerleir, og på leiren skal vi treffe barn fra hele verden. Vi har akkurat ankommet England, og vi skal bo i en vertsfamilie denne helgen før vi reiser til leiren på søndag. Dette er min første ordentlige tur til utlandet (Sverige og Danmark teller ikke), og jeg er kjempespent. Nå setter vi oss i bilen alle sammen, klare for å dra på piknik.

Vår engelske vertsfar setter på radioen, og ut av høyttalerne strømmer en sang som skal komme til å bli tidenes landeplage. "I'll tell you what I want, what I really, really want! So tell me what you want, what you really, really want! I wanna, I wanna, I wanna I wanna, I wanna really, really, really, really wanna zig-a-zig-aah!" synger de. Englands nyeste girl power-gruppe har sett lyset:



Vertssøsteren vår som er ca 13 år gammel synger med på teksten og forteller oss på kav britisk engelsk at dette er "like, the coolest song e'vah!". Jeg er 11 år, fra lille Norge og har aldri hørt om Spice Girls før, men det varer ikke lenge. Når jeg kommer hjem etter fire uker på leir har Wannabe tatt over alle radiokanalene hjemme også, og Spice Girls - feberen sprer seg snart som ild i tørt gress over hele landet.




Spice Girls- jentene appelerer til jenter fra barnehagealder og oppover, og får inn hit etter hit på topplistene. De fem jentene har hver sin tydelige personlighet, ville Scary Spice (Mel B), rødhårede Ginger Spice (Geri), treningsglade Sporty Spice (Mel C), stive og stilige Posh Spice (Victoria), og sukkersøte Baby Spice (Emma). Jenter over hele landet finner en spice girl de kan identifisere seg med, det er genialt.


De fem jentene blir trendsettere for en hel generasjon norske jenter, og promoterer platåsko og hårsveiser og ikke minst: de promoterer Girl Power! Dette er noe gutta ikke har noe med! Jenter over det ganske land går sammen fem og fem og stiller til talentkonkuranser utkledd som Spice Girls. En hel generasjon jenter med krøllete hår må kle seg ut som Mel B på hvert eneste karneval i flere år i strekk, og en hel generasjon rødtopper må være Geri. 


Spice Girls lanseres når jeg er på vei inn i puberteten, og av en eller annen grunn er det ikke kult i min vennekrets å like Spice Girls. Derfor liker ikke jeg dem heller, "Spice Girls er så teit, ass". Men mine to småsøstre er helfrelste, de kjøper Spice Girls samlealbum og samler på bilder de kan kjøpe på Ajerkiosken, de får Spice Girls på cd til jul og bursdag, de danser til Spice Girls-sanger i stua og kan alle tekstene utenat. Og det kan selvfølgelig jeg også, for innerst inne og i smug synes nemlig også jeg at Spice Girls lager fengende låter.


Siden jeg anser meg selv for å være for kul til å samle på Spice Girls- effekter, må jeg alliere meg med en ihuga Spice Girls fan når jeg om en 13 års tid skal blogge om Spice Girls på verdensveven. Til alt hell begynner jeg på folkehøgskole som 19åring og møter Hilde, og i 2011 skal hun redde hele Spice Girls-innlegget ved å låne meg disse bildene.


Hilde har en imponerende samling effekter, hun har de offisielle fotoalbumene, klistremerkeheftene, albumene og singlene, og i tillegg har hun en masse plakater, flere bokser med kjærligheter, og ikke minst: Spice Cam, verdens kuleste polaroidkamera.



Bloggen hennes kan dere besøke her. Tusen takk for lånet, Hilde! :) Og musikkvideoen som startet hele Spice Girls - eventyret kan dere se her:

3 kommentarer:

  1. Fantastisk! Jeg har faktisk en spice-girls cd (!)

    SvarSlett
  2. Så utrolig flott blogg du har!!Jeg er en person som elsker nostalgi,og mimrer om "gammeldager" hver eneste dag!! :D
    Spice Girls <3

    SvarSlett

✎ Takk for at du skriver i Tidsmaskinens gjestebok!❀

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...