fredag 18. februar 2011

View-Master

Året er 1990, det er april og våte gressflekker i snødekket rundt huset til tante og onkel i Vang. Jeg er på besøk hos fetterne mine, de bor på et småbruk og har stor boltreplass utendørs. Vi får være med inn til sauene i fjøset, og i dag har vi til og med fått se to små lam komme til verden. De stavrer seg på beina og er merkelig slimete, men samtidig noe av det søteste jeg har sett. Kanskje med untak av min egen lillebror, som er baby på denne tiden.

Det er vår i luften og vi har joggesko selv om snøen ikke har forsvunnet helt enda. Jeg er fem og et halvt år gammel og synes egentlig at det lukter ganske godt i fjøset. Fetteren min Magnus og jeg er omtrent like gamle og gode kompiser, mens jeg ser opp til fetter Martin på åtte med redselsblandet ærefrykt. Martin er større, raskere, sterkere og flinkere enn oss, og han har de kuleste lekene. I dag har jeg fått låne noe skikkelig gjevt av ham, nemlig en flunkende rød View-Master:


View-Master er en leke som allerede på dette tidspunktet har rukket å bli en klassiker - den første utgaven kom ut i 1939 - men det aner jeg ingenting om enda. Jeg synes leken er hypermoderne og spennende, og elsker den lille klikkelyden som kommer når man trykker ned den sorte spaken for å vri bildehjulet rundt. Man kan få tak i mange forskjellige bildehjul, både med tegneserier og med bilder av dyr eller kjente steder i verden. 


Martin og Magnus sparker fotball på plenen mens jeg sitter på en stein med joggeskoene godt plantet i søla og klikker frem det ene morsomme bildet etter det andre: 



- klikk - 


- klikk -


- klikk -

For en magisk oppfinnelse! Over tjue år fremover i tid skal jeg oppdage verdens søteste lille animasjonsfilm på verdensveven, og den skal vise seg å tilfeldigvis handle om min fetter Martins magiske leke. Da kastes jeg plutselig tilbake i tid til denne aprildagen, til lammingen og fjøslukta og fetterne mine som spiller bråkete fotball i bakgrunnen. 


Og ebay? Ebay er i 2011 selvfølgelig full av View-Mastere og bildehjul fra alle årstall, for de som skulle ha lyst på en.

(Bilder fra Google)

1 kommentar:

  1. Apropos animasjon, hva med en mimreartikkel om Wallace and Gromit? :-)

    SvarSlett

✎ Takk for at du skriver i Tidsmaskinens gjestebok!❀

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...