onsdag 16. februar 2011

Koosh-ball

Vi har tunet oss inn på året 1993 og åpner dørene i det mai måned er i ferd med å bli juni. Det er sval sommerbris, markblomster og grønne trær i skolegården, og jeg er snart ferdig med andreklasse. Sommerferien er rett rundt hjørnet, og alt vi gjør i klasserommet er glemt i det sekundet vi strømmer ut i skolegården i langfri. Det føles befriende å kunne løpe rett ut i sola, uten å måtte ta på seg jakke, lue og votter. 

Plutselig flyr det noe spraglete og frynsete rett foran ansiktet mitt, og jeg rekker å reagere akkurat tidsnok til å fange det med høyre hånd. Noen har kastet en frynsete ball til meg og nå er friminuttet i gang.

De frynsete ballene er en haug fargeklatter laget av samensatte gummitråder. De er herlig lette og luftige, men ligger samtidig passe tungt i hånden. De lukter gummi, sommer og tørr asfalt, og Hilde har kjempemange. Jeg får låne både én og to, og i friminuttet leker vi "lillebror i midten". 
De som er med på leken står i ring, og den som er "lillebror" står i midten. De i ringen kaster en eller flere frynseballer til hverandre, og det er om å gjøre for "lillebror" å få tak i en ball. Det er utrolig kjipt å være "lillebror", men heldigvis er det noen som ikke alltid klarer å kaste høyt nok eller langt nok, og vips! så er man blitt en del av gjengen og den som ikke kastet bra nok må stå i midten enn så lenge. 
Friminuttet flyr forbi, og vi må inn igjen til time. Det skal gå nesten tjue år før jeg snubler over bilder av de spraglete frynseballene på verdensveven, og får vite at de heter "Koosh".  I 2011 selges de på Ebay til en liten formue.

Bilder fra Google.

1 kommentar:

  1. o-o! Husker jeg også hadde en slik en. Min var lilla og lysegrønn, og om jeg ikke tar helt feil, hadde den et langt gummistrikk festet i seg med en tøybit i den andre enden som jeg kunne feste på fingeren. Kjempemorsomt å lese bloggen din! =)

    SvarSlett

✎ Takk for at du skriver i Tidsmaskinens gjestebok!❀

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...