søndag 20. februar 2011

Smukker

Tidsmaskinen har stanset midt i skolegården, og vi hopper ut i det som er siste uka i august 1993. Jeg har akkurat begynt i tredjeklasse, det betyr både nytt klasserom og nytt bygg. Det er uhyre spennende. Skoleåret har bare så vidt begynt, men vi har allerede funnet en ny "dille", alle jentene har nemlig dilla på smukker. Ikke vanlige babysmukker selvfølgelig, men små smukker av gjennomsiktig hardplast i forskjellige farger.


Det begynner i det små, noen få har en liten smukk i kjede rundt halsen, men plutselig tar samlemanien helt av, og de fleste jentene har nå flere titals - ja noen til og med opp til hundre - små smukker samlet på et kjede av hyssing. Smukkene kommer i alle farger og størrelser:




Ingen vet helt hvor smukkemanien kom fra, men plutselig har alle dem. Og etter hvert oppdager noen at lekebutikkene selger andre småting i plast også, alle med små "hemper" som gjør at de kan henges på et kjede. Jentene i klassen går bananas. Jeg drar med meg mamma på lekebutikken i Strandgata, og får lov til å kjøpe en liten haug:


En and,


et kjærestepar,


en barnevogn, 


en delfin,


en rangle,


en potte,


og en veske.

Jeg henger dem alle på kjedet som allerede er fullt. Vi kaller alle nykommerne for smukker også, selv om de strengt tatt er potter og rangler og delfiner. I friminuttet på skolen dagen etter, bytter vi jentene smukker med hverandre, og noen er gavmilde og gir bort dem de har fler av til de som ikke har så mange. 

I flere uker har vi smukker på hjernen, og en så stor affeksjonsverdi knyttes til smukkene at når dillaen er over og smukkene har samlet støv i en skuff en stund, så får jeg meg ikke til å kaste dem. Jeg legger dem i en boks i stedet, og skal komme til å finne dem ca atten år senere i en krok på loftet. Med ett er jeg tilbake i skolegården med smukkedilla og hele fanget fullt.

7 kommentarer:

  1. Tamar Barbara Andersen20. februar 2011 kl. 13:36

    jeg ved ikke hvad jeg skal sige... får helt trang til at finde dem frem igen ;)

    SvarSlett
  2. haha, jeg trodde det var godterismokk først, det pleide vi å kjøpe i sverige og på marked. store smokker som ble utrolig klissete å ha hengende rundt halsen, så d funka ikke helt. når jeg begynte å lese skjønte jeg ikke poenget med masse smukker av plastikk, og d gjør jeg ikke forstatt :) litt sykt hvor stor samlemanien til barn kan bli :)

    SvarSlett
  3. Haha så gøy å se at smukkene krysset landegrenser! Aldersgrenser krysset de tydeligvis ikke ;) og sukkertøysmukkene kommer i et senere innlegg forresten! :)

    SvarSlett
  4. Sitter og leser bloggen, og tenker bare åååååjaaaa det husker jeg!!! Det gjorde jeg og! Også kunne jeg ønske noen fra samme tidsalder satt ved siden av meg. Jeg må vise denne bloggen til folk på jobb i morgen!

    SvarSlett
  5. Takk for koselig kommentar, det er så gøy å se hvor synkroniserte barndomsminner vi alle har! :)

    SvarSlett
  6. Ahhh! Husker disse, it's all coming back to me now!
    Spilte du Pog også? Det gjorde du helt sikkert! Jeg jobber meg gjennom..nei, kooser meg gjennom alle innleggene :D Kan ikke fatte og bekripe at du husker så mye :) Skulle ønske du kunne skrive mer, du er så flink!

    SvarSlett

✎ Takk for at du skriver i Tidsmaskinens gjestebok!❀

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...