onsdag 6. april 2011

Jojo

Tidsmaskinen går inn for landing midt i skolegården akkurat i det dørene åpnes og barna strømmer ut for storefri. Vi befinner oss et sted midt på nittitallet, april har akkurat blitt til mai, og vi har for lengst tatt frem joggesko og tynne vårjakker. Friminuttet har bare vart i 30 sekunder før guttene annonserer jojo-konkurranse på haugen. Alle som har en jojo får være med.


Jojo er en av disse dillene som inntar skolegårder over hele landet fra tid til annen. Det skjer som regel i takt med at Coca Cola lanserer jojoer med bruslogo på i kiosker og butikker. Vi er nemlig ikke vonde å be, vi 80tallsbarn, når det gjelder det å kjøpe siste skrik og bli med på den store hypen. 


Jeg er ekstremt dårlig i jojoing, faktisk får jeg knapt til det aller enkleste, nemlig å slippe jojoen rett ned for så å rykke den forsiktig opp igjen. Likevel er jeg hekta, og min røde CocaCola-jojo får være med over alt: på speidermøte, til fiolintime, i svømmehallen, på hytta, til mormor, på butikken og på skolen. 


Guttene i klassen er mye flinkere enn meg, faktisk er noen av dem skikkelig gode. De drar triks etter triks, "går tur med hunden", spinner "jorda rundt" og jeg vet ikke hva. De deltar til og med på jojoturneringer på byens kjøpesentre og vinner premier og greier. 


Vi forlater jojoturneringen på haugen og klatrer inn i Tidsmaskinen igjen. Et kjapt søk i databasen og vi finner ut at folk har lekt med jojo så langt tilbake som i år 500 før vår tidsregning, og at den moderne jojoen så dagens lys i 1866. I 2011 ligger 90tallets CocaCola-jojoer til salgs på Ebay, og man må ut med flere hundrelapper om man vil ha en.

1 kommentar:

  1. Ah hvorfor tenkte jeg ikke på at de kunne bli verdifulle en dag? Da hadde jeg sikkert tjent noen lapper nå!. Men, de er nok "vandret til de evige jojo`ers jaktmarker)

    SvarSlett

✎ Takk for at du skriver i Tidsmaskinens gjestebok!❀

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...