fredag 1. april 2011

Teletubbies

Vi har landet på Hamar en varm sommerdag ca 1988. Himmelen er knallblå, og solen skinner uten en sky i sikte. Vi har dratt fra 2011 og overskyet vær og masse snø, og nå må vi kaste jakker, gensere, luer og skjerf før vi klatrer ut i sommeren. 

Nå står vi ute på den lille gressplenen rett utenfor soveromsvinduet til Mie snart 4 år, og vi titter forsiktig inn gjennom ruta. Sengen er tom, og ingen Mie er å se. Vi går inn i huset og opp i stua, og der sitter jeg jammen meg, godt plassert i sakkosekken foran TVen. Mamma sitter ved langbordet og mater lille Kine, og her er det klart at det er sykkeltur i vente, for Mie har sykkelhjelm på. I fanget har jeg min nye favorittdukke, nemlig den knall gule Teletubbien: Laa-laa!


Jeg kjører Teletubbie-morgen i dag som alle andre dager, og ser på et par episoder mens jeg spiser frokost. Jeg elsker Teletubbiene fordi de er så fargerike, fordi de gjør så mange morsomme ting, og fordi de viser alle filmsnuttene sine to ganger. Det er så gøy å se filmene i reprise! Jeg storkoser meg, og synger med på introen.



"Tinky Winky! Dipsy! (Dipsy!) Laa-laa! (Laa-laa!) Po! (Po!) Teletubbies! Teletubbies! Si hallo! (A-O!)"



For Teletubbiene kan ikke si hallo, i stedet sier de A-O!, som om de snakker babyspråk. Jeg synes det er kjempesøtt, og bruker babyspråket på lille Kine, som for tiden driver og lærer seg sine første ord. "A-O!" sier Kine, og vinker til meg fra tripp-trapp-stolen. Mamma synes det er maksimalt irriterende at jeg lærer Kine å snakke babyspråk, men det bryr jeg meg ikke noe om. Teletubbiene snakker jo babyspråk, så hvor galt kan det være?



Vi forlater Mie snart 4 år der hun sitter og klapper og gliser "en gang til, en gang til!" når Teletubbiene snurrer samme filmen for andre gang. Vi klatrer inn i Tidsmaskinen og har følelsen av at noe ikke stemmer... dette med Teletubbies, det kjenner vi oss da over hodet ikke igjen i? Vi hører jo til den generasjonen som sukket oppgitt over hele Teletubbies-greia da den kom? Så ringer det plutselig en bjelle, for på skjermen inne i Tidsmaskinen lyser det, i store, rosa bokstaver: Aprilsnarr!

5 kommentarer:

  1. Blæh! Du klarte å forvirre meg!!
    Håper du får en fin april, iallefall!!
    God helg.

    SvarSlett
  2. HAHAHA der lurte du meg og!!

    SvarSlett
  3. Jeg stusset en smule på årstallet der ja....
    HAHA
    luringen!

    SvarSlett
  4. hehe, jeg var helt på jordet her en liten stund, den var god! ;-)

    SvarSlett

✎ Takk for at du skriver i Tidsmaskinens gjestebok!❀

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...