fredag 22. april 2011

Jentesnakk

Det er ca 1996 når Tidsmaskinen lander en lørdag i februar. Det er vinterferie, og jeg har besøk av Karina fra det glade vestland. Siden jeg har storfint besøk, har jeg invitert noen andre venninner også, og nå har vi pysjparty i stua. Jeg har fått et nytt spill til jul som jeg har ønsket meg lenge, og det er partytriks nummer én! Det er jentenes eget spill, Jentesnakk!


Jentesnakk må være verdens kuleste brettspill, i alle fall for jenter på vår alder - vi er 11 år og guttegærne. Spillet inneholder et brett med tre sirkler med en pil i som spinnes rundt, 16 små pappbrikker med bilder av et hjerte, en måne, en stjerne og en hestesko, en sminkepenn, fire spillebrikker i forskjellige farger, én terning, tre bøker med oppgaver og en sort spådomsbok.



Målet med spillet er å samle fire pappbrikker, én av hver. Den som klarer det først har vunnet spillet. Men på veien dit må man være tøff og modig, for hver gang man har slått terningen og kommet noen steg nærmere en ny pappbrikke, må man spinne de tre pilene og gjøre den oppgaven som står i boken under det tallet pilene viser.


Noen oppgaver er enkle og ufarlige, mens andre krever at du er klar for å utlevere deg selv:


Andre oppgaver er skikkelig pinlige, for eksempel den hvor man må synge til en sang på radioen. Hallo, kjempeflaut!


Mange av spørsmålene dreier seg dessuten om gutter, og det er både spennende og flaut på én gang. Her må man tørre å være åpen overfor venninnene sine om hvem man liker, og det er neimen ikke bare-bare!



Enkelte av oppgavene går på navnene til de som er med og spiller. Oppgave 18 er alltid veldig lett for de som spiller med meg: "Stav en av jentenes navn baklengs". Mine venninnner velger alltid å stave "Mie" baklengs, mens jeg må stave for eksempel "Karen Martha". Urettferdig! Til gjengjeld sliter både jeg og Karen Martha med oppgave 19: "nevn tre berømte personer som har samme fornavn som deg".... 


Det aller morsomste og flaueste og samtidig mest spennende med hele spillet er oppgave nummer 2 og 3 i den tredje boka. Her må man ringe til den morsomste gutten i klassen og be ham si noe morsomt, eller ringe til noen man kjenner og si noe på engelsk! Det er hysterisk morsomt for de som ikke må ringe, og kjempeflaut for stakkaren som må. Men er man med på leken, må man tåle steken.


Vi forlater den fnisende jentegjengen i det de samler seg rundt telefonen, og tankene våre går til alle guttene i Norges land som måtte finne seg i å bli oppringt av fnisende jentegjenger på midten av nittitallet, og som måtte takle det å finne på noe morsomt å si under press. Nå vet dere i alle fall hvorfor dere ble singlet ut. Sorry, gutter!

2 kommentarer:

  1. eg og elsker <3jentesnakk<3 men mamma seier at eg må vente til jul og sjå om eg får det , men no har eg venta ca. 4 men eg får det aldri:(

    SvarSlett
  2. hva bruker vi den svarte spådomsboken til?

    SvarSlett

✎ Takk for at du skriver i Tidsmaskinens gjestebok!❀

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...