torsdag 14. april 2011

Stencil Art Set fra Tuppertoys

Tidsmaskinen lander på en varm og lun sommerdag og det er bare et par uker til sommerferien. Året er 1992, og jeg har snart overlevd mitt aller første år på skolen. For fem minutter siden gikk jeg av skolebussen på busstoppet i Aluveien, og nå er jeg snart fremme hos mormor. Jeg har sandaler, shorts og t-skjorte på, og genseren ligger i sekken sammen med fargestifter, fløyte og periodeheftet vi jobber med for tiden på skolen. Nå gleder jeg meg til å tegne hos mormor, for hun har tidenes kuleste Stencil Art-sett fra Tupperware!

Jeg går på Steinerskolen, og det siste året har jeg lært alt om hvor mye bedre det er å tegne med fettstifter enn med tusj, hvor viktig det er å fylle hele arket med farger (for himmelen er da ikke bare en blå strek øverst, den skal fylle hele arket helt ned til trærne og husene akkurat som i virkeligheten), og ikke minst vet jeg hvor viktig det er å tegne uten "konturer". Har trærne og husene et skarpt, sort omriss i virkeligheten kanskje? Nei, jeg trukke dét. 


Siden jeg tegner på steinermåten dag ut og dag inn på skolen, er det ekstra spennende (og nesten litt kriminelt, kjenner jeg) å få bruke stencil art- settet til mormor. Jeg kaster fra meg skolesekken med én gang jeg er innenfor døra, og før mormor vet ordet av det, ligger jeg på gulvet med tusjer, ark og hele haugen med plastikksjablonger.


Jeg bruker stensilene med bokstaver til å skrive "til mormor fra mie" og "god sommer!", og med tusj går det fort som bare dét. Fettstiftene kommer ikke en gang til nedi de smale sprekkene på sjablongen, så her er det steinern 0 - tupperware 1.


Store bokstaver og små bokstaver.


Det er også en egen partysjablong, med nyttårsrakett, bursdagskake, halloween-gresskar, juletre, thanksgiving-kalkun, et hjerte og en trekløver, men jeg vet ikke så mye om utenlandske høytider enda, så jeg synes denne stensilen har en veldig rar samling ting. En rar fugl og noe som ser ut som et stort eple, liksom? Hva er greia?


Det er også en sjablong med forskjellige fremkomstmiddel, de bruker jeg på sommertegningen min, for vi skal på biltur i sommer og kjøre ferge, vi skal kjøre tur med det gamle damplokomotivet Tertiten på jernbanemuseet, og lastebilen får også være med, for det er jo lastebilen til onkel Hans!



For dekoreringens skyld tegner jeg inn noen fisk i vannet og noen fugler i luften, for vi pleier å se mange av dem på bilturene våre.



Og så til min favoritt-sjablong: den med blomster og blader. Det blir blomster rundt hele sommerhilsenen min, og jeg lager mange av hver, i forskjellige farger. Det blir så fint!


Nå har mormor laget bakepulverkringle med melis, og hun bærer den ut på verandaen med en stor mugge med rød saft, og en hel haug glass og asjetter. Så kommer mamma endelig med alle småsøsknene mine, og jeg viser stolt frem den fine tegningen full av konturer, tusj og hvit luft. Jeg kjenner meg herlig kriminell.

2 kommentarer:

  1. Jeg hadde ikke den type tegnehjelp når jeg var liten.
    Men jeg husker at jeg brukte "Spiral drawing set".
    Det var et plasthjul med små hull man kunne stikke en blyant eller penn i.
    Hjulet hadde tagger på utsiden og kunne legges i en plastplate med et stort taggete hull.
    Så var det bare å snurre hjulet på innsiden av hullet, og taggene fikk hjulet til å snurre og lage et jevnt mønster.
    Det ble mange fine "blomster".
    Ellers ble jo tegnehjelpene som fulgte med Donald bladene flittig brukt.
    Ark med trykksverte bak.
    Når man la det på et blankt ark kunne man tegne oppå de ferdige Disney-tegningene slik at de ble kopiert på arket under.

    SvarSlett
  2. Ja, jeg husker de hjulene man kunne lage "blomster" med, de var også veldig populære hjemme hos oss :)

    SvarSlett

✎ Takk for at du skriver i Tidsmaskinens gjestebok!❀

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...