mandag 11. mai 2009

Polly Pocket

Året er 1989. Jeg er barnehagejente og venter på å få min første løse tann. Det er sommer, og om få dager fyller jeg 5 år. Øverst på ønskelisten min står det med store, barnlige bokstaver: påli påket.

Polly Pocket, en leke fra Bluebird Toys, har i 1989 nylig blitt lansert i lekebutikker verden over, og i mine snart 5 år gamle øyne er de små plastikkboksene med innebygde hus og de bittesmå dukkene det aller mest spennende leketøyet jeg vet om. I 1989 er Polly Pocket alle småjenters drøm. De kommer i alle mulige størrelser, farger og fasonger, og med alle mulige fiffige planløsninger.




På femårsdagen min seint i august 1989 pakker jeg med sommerfugler i magen opp min aller første Polly Pocket. Den er på størrelse med et stort brille-etui og har innebygget pengeskrin. Utenpå ser den ut som en helt vanlig, turkis plastikk-boks, men inni er den utstyrt med frisørsalong, postkontor, apotek, restaurant og alt man kan ønske seg. Den inneholder flere miniatyrdukker som senere kommer til å forsvinne hele tiden, men det tenker jeg ikke på. Jeg er overlykkelig.





Det mitt 5 år gamle jeg liker best med Polly Pocket er at man kan samle på dem og lage små nabolag med kjøpesenter-pollypocketen i midten og privat-hus-pollypocketene rundt. Om noen år, på 90-tallet, kommer Polly Pocket til å lanserte både avanserte klokker med innebygget husrom for dukkene, og kreasjoner som ligner på ordentlige hus. Jeg får klokken i vervepremie i bok-klubben og leker med den i hemmelighet siden jeg egentlig har blitt for gammel til sånt.
Når husene blir lansert, er det lillesøster Kine på 7 år som er Polly Pocket-frelst.

I vår ende av tidsmaskinen, i 2009, har 80-tallets småjenter blitt voksne damer med viktige jobber og kanskje barn og hund og mann og bil. Eksemplarer fra deres barndoms Polly Pocket-univers averteres på ebay under tittelen "Polly Pocket Vintage". Mitt 5årige jeg ville aldri tilgitt meg dersom jeg skulle finne på å selge mine.

4 kommentarer:

  1. Shit. disse husker jeg. og disse var fryktelig fine. tror ikke jeg hadde selv, men de kule kusinene mine hadde. og jeg var såå sjalu. dere var alltid så kule. hadde alltid kule ting. og kul kopp med kinderegg og kjærlighet på pinne på lørdager. Dere er fortsatt kule. så rock on!

    SvarSlett
  2. ah, kopp med kinderegg og kjærlighet på pinne. det var jaggu meg tider!

    SvarSlett
  3. OMG jeg vil ha mitt hus her!

    SvarSlett
  4. Jeg husker jeg hadde en som kom med hest atpåtil! Det var stas for meg som var (or fremdeles er) så glad i dyr :D
    1989 var året jeg ble født i tillegg! Men påli påkket'n fikk jeg ikke før jeg ble gammel nok til ikke og vurdere og putte små plastikk biter i munnen for reason unknown!

    SvarSlett

✎ Takk for at du skriver i Tidsmaskinens gjestebok!❀

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...