tirsdag 2. juni 2009

Jenta fra Fremtiden

Vi skriver 1993. Jeg er ni år gammel og fritiden min består av speidermøter, fiolintimer, forelskelser og kjærlighetsbrev. På skolen lærer vi om Lofotfiske, og jeg blir sett opp til i maletimene fordi maleskjorta mi er av merket "Levis". Jeg aner ikke hva det betyr, og kunne ikke brydd meg mindre. Jeg synes mote er teit. Som regel henger jeg med Nalina etter skolen. Vi leser Nancy Drew-bøker og drikker sjokolademelk. Nalina har ei venninne som heter Trine, og sammen leker vi Jenta fra Fremtiden.


Jenta fra Fremtiden er en australsk TV-serie som handler om 14 år gamle Alana. Der Alana kommer fra, i år 3000, holder menneskene på med å bygge opp igjen jorden etter den Store Katastrofen, en katastrofe som fant sted i år 2500 og nesten ødela jorden fullstendig.


Historien starter når Alana blir kidnappet av den utspekulerte skurken Silverthorn.


Når Silverthorn oppdager at våpnene hans fra år 2500 ikke kan måle seg med 3000-tallets transducere, kidnapper han Alana og drar til 1990 for å friste lykken der.

Vel fremme i 1990 klarer Alana å rømme, og hun treffer Jenny. Med Jenny's hjelp starter arbeidet med å finne tidskapselen slik at Alana kan reise hjem igjen.


De tre prikkene Alana har ved øyet viser at hun er moden nok til å bruke en transducer, og det er selve tranduceren som gjør serien så vanvittig spennende. Tranduceren ser ut som en hårbøyle med en stein midt på, og når Alana har den på kan hun gjøre forskjellige imponerende ting via tankekraft. Alana og transduceren leger sår, flytter på ting og får ting til å sveve i lufta. Transduceren ble opprinnelig laget til bruk under healing, men i år 3000 er tranduceren blitt et vanlig verktøy som alle får opplæring i å bruke.



Nalina og Trine er kreative sjeler. De har laget sine egne tranducere av et par hårbøyler og noen freshe steiner, og nede i Aluveien løper vi rundt og leker at vi er Jenta fra Fremtiden, alle tre. Det er superviktig å lære å kontrollere følelsene sine når man bruker transduceren, for hvis ikke kan ting eksplodere i stedet for å bli løftet eller healet av transducerstrålen. Vi konsentrerer oss nøye.


Alana har også en Computer Companion, en miniatyr-data som hun har rundt håndleddet. Miniatyrdataen har kunstig intelligens, og gir råd når det står på som verst. Man må være høflig i stemmen når man spør Computer Companion om ting, hvis ikke nekter den å svare.


Alana er verdens kuleste, og om natten drømmer jeg at jeg er like kul og kan gjøre alt mulig med transduceren min. Jeg lager planer for hva jeg skal gjøre først når jeg får en ekte transducer, øvers på listen står rydding av rommet. Det blir jo lett som bare dét når man ikke trenger å røre en finger! Om en femten års tid, når jeg er 24 år gammel og har flyttet hjemmefra for lengst, skal tankene mine fremdeles gå til Jenta fra Fremtiden og transduceren hennes hver gang jeg skal rydde og vaske i leiligheten. Maken til device skal man lete lenge etter.


(Bilder fra Google)

12 kommentarer:

  1. Herlig!
    hadde jeg hatt TV på den tiden hadde jeg sikkert vært like ivrig, men på dette tidspunktet lekte jeg nok med pog eller noe annet rart.
    Men Ocean Girl så jeg på. det var det kuleste jeg visste.

    SvarSlett
  2. Venninna mi og jeg var helt überhekta på Jenta fra fremtiden, og malte neglelakk på hårbøyla for å få den til å bli lik en transducer.. så satt vi og moooolkonsetrerte oss i håp om at ting skulle flytte på seg, selv om vi nok egentlig innerst inne skjønte at det ikke kom til å skje.. men det var utrolig gøy iallefall :D Tror man trygt kan si at jeg var supermisunnelig på Alana! ;)

    SvarSlett
  3. hehe fett!
    husker den serien jeg også. morsomt å se bilder i fra en såpass gammel og "glemt" tv-serie.
    Mie, hvilken årgang er du? :P
    Savner en liten "om deg"-side. 'About' er en empty URL/"#" :-/

    Jeg likte også biten om Jaja & Paja. Husker det også. Var slik jeg fant blogen din faktisk, søkte på Herr Kotelett. haha! fun.

    SvarSlett
  4. Hei Anders,

    en 'om meg'-side er paa gang, bloggen har ligget litt i dvale noen maaneder men snart er den i gang igjen og da skal det bli saker :)

    Jeg er 84-modell :) Haaper du kommer tilbake for aa lese mer!

    Mie

    SvarSlett
  5. kult, har letet etter denne:) nå leter jeg bare etter rosa hehe

    SvarSlett
  6. Anita Strømme Solvang10. februar 2011 kl. 09:59

    Fantastisk blogg! Snubla inn her ved en tilfeldighet ved ett google søk (på noe helt anna)..og tankene mine går tilbake når jeg også var på din alder og så på jenta fra fremtiden. Gjett om jeg også lagde min egen transducer av en hårbøyle - men jeg gikk litt lenger og hadde lyspære foran som lyste når jeg trykket bøylen mot panna....fantastisk.. :)

    SvarSlett
  7. Er 82-modell forresten

    SvarSlett
  8. fy fillern, lyspære på transduceren! for en genial idé :D takk for trivelig kommentar!

    SvarSlett
  9. jeg fikk vite mye om Jenta fra fremtiden. jeg har karneval bare om en uke og skulle finne noe å kle meg ut som, så fikk jeg den ideen om henne! tusen takk til den som lagde denne siden!

    SvarSlett
  10. Fantastisk...Dette hadde jeg helt glemt...!!
    Dette bragte fram gode minner! :)

    SvarSlett
  11. Jeg lastet ned hele serien og så alt på rappen. Tok noen timer, men det var det verdt. Tidsreiser har altid fasinert meg og denne serien er utrolig bra laget og perfekt skuepill. Lett å leve seg inn i den :) Til min store skuffelse var den ikke tekstet på norsk og den fantes heller ingen sted på nettet. Så jeg fant heller ut at jeg ville lage tekst selv. Hvis noen er interesert, er det bare å ta kontakt :)

    SvarSlett
  12. Jeg lastet ned hele serien og så alt på rappen. Tok noen timer, men det var det verdt. Tidsreiser har altid fasinert meg og denne serien er utrolig bra laget og perfekt skuepill. Lett å leve seg inn i den :) Til min store skuffelse var den ikke tekstet på norsk og den fantes heller ingen sted på nettet. Så jeg fant heller ut at jeg ville lage tekst selv. Hvis noen er interesert, er det bare å ta kontakt :)

    SvarSlett

✎ Takk for at du skriver i Tidsmaskinens gjestebok!❀

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...