fredag 5. juni 2009

Jaja og Paja

80-tallet nærmer seg slutten, jeg er fire-fem år gammel og bruker barne-TV som målestokk for tid. Når jeg spør barnehagetantene om hvor lenge det er til jeg blir hentet og de svarer "en og en halv time", så må de oversette det til "tre barneTVer" for at jeg skal forstå hva de mener. Det er mye fint på barneTV på denne tiden, og jeg har mange favoritter. En favoritt jeg deler med pappa, og som pappa skal komme til å bruke sitat fra helt til jeg nesten er voksen, er den tjekkiske dukkefilm-serien Jaja og Paja.


Serien om Jaja og Paja er dubbet til nynorsk, og handler om to små brødre som bor hjemme hos bestefaren sin. Bestefaren er en pensjonert sjømann som hver morgen vekker guttene med å si at morgenstund har gull i munn. Jaja og Paja spretter som regel opp uten å mukke, og er blide og glade.


En av grunnene til at pappa jeg elsker denne serien så høyt, er scenen helt i begynnelsen når Jaja og Paja står opp og skal kle på seg bukser. Eldstemann har nemlig et triks som han utfører med like stor presisjon hver morgen, og som lillebroren strever fælt med å lære seg.

Jaja og Paja sover på en slags hems, og de har hengt buksene sine fra kanten på hemsen etter bukseselene. Hver morgen tar storebror fart og hopper oppi buksene og lander på gulvet fullt påkledd. Så tar lillebror fart og hopper, men han sikter feil og sklir dermed gjennom det ene buksebeinet og lander på gulvet i bare underbuksa! Hver episode må han klatre opp igjen og prøve en gang til for å greie det, og hver episode heier pappa og jeg på lillebroren og håper at han skal klare trikset på første forsøk.


Når de endelig har bukser på begge to, går Jaja og Paja ut for å leke. Men like borti gata bor den sinte og ufyselige slakteren Herr Kotelett.


Han kommer ut og kjefter og smeller og får guttene til å løpe ærender for ham. Jeg synes Herr Kotelett er slem og ekkel og atte kan han ikke bare la de stakkars guttene være i fred! De har bedre ting å gjøre enn å hente vann og slite seg ut for utakknemlige sure menn.


Heldigvis er guttene alltid smartere enn Herr Kotelett, og de lurer ham hele tiden. Det blir kjefting og truing, men så kommer Bestefar og henter guttene og da tør ikke Her Kotelett å være kjeftesmelle lenger.

Om mange år, når barneTV skal flyttes fra NRK1 og avisene går bananas, skal jeg finne igjen Jaja og Paja på originalspråket på youtube, bli kjempeglad og bestemme meg for at dette klippet vil jeg spre til mine venner på verdensveven.

Jaja og Paja på Tjekkisk:



(Bilder fra Google)

3 kommentarer:

  1. hm, jeg husker nesten han bestefaren og slakteren. men bare nesten.

    SvarSlett
  2. Åh så herlig å se dette igjen!
    "Stå opp matrosar!"

    :) Vil finne den på dvd så guttene får sett det! :)

    SvarSlett
  3. åh, jeg husker hvor kult jeg syns "hoppe-i-buksene-trikset" var!

    SvarSlett

✎ Takk for at du skriver i Tidsmaskinens gjestebok!❀

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...